Pitkät - LP 137   30.5.2024

Muusikon paradoksi

Pitkät - LP 137

Kun häirikkö on myös työnantaja ja kaveri, on vaikea sanoa ei.

Merkittävää uraa tekevä klassisen musiikin ammattilainen kerää ympärilleen nuoria miehiä. Hän tarjoaa töitä, järjestää juhlia ja ystävystyy nuorten kanssa. Sitten alkaa tapahtua ikäviä: härskejä viestejä, intiimiasioiden levittelyä, koskettelua, suuseksiä ilman lupaa. Opiskelijoiden piireissä muusikon toimista tiedetään laajasti. Silti hän on saanut koko ajan lisää valtaa.

JO ENNEN kuin Aliisa tapasi Muusikon, hän oli kuullut puhuttavan tästä. Nuorehko Muusikko oli tehnyt Suomessa nousukiitoista uraa klassisen musiikin parissa. Hän sai jatkuvasti suurempia keikkoja, ja kritiikit olivat positiivisia. Vaikutti siltä, että hän oli matkalla kohti menestystä.

Muusikko esiintyi tärkeillä areenoilla ja järjesti omia produktioita, joissa soitti paljon opiskelijoita. Useat Aliisan kaverit saivat ensimmäiset ammattilaiskeikkansa häneltä. Sellaiset ihmiset herättävät huomiota kilpaillulla alalla, jolla oma ura on kiinni muiden tarjoamista työtilaisuuksista.

Vaikka Muusikko oli kymmenisen vuotta Aliisaa ja tämän kavereita vanhempi, Aliisa törmäsi häneen usein aloitettuaan opintonsa Sibelius-Akatemiassa. Muusikko vietti paljon aikaa itseään nuorempien seurassa. Yleensä hän oli seurueen ainoa selkeästi vanhempi. (Aliisan ja kaikkien tämän jutun haastateltavien nimet on muutettu.)

Menestyksestään huolimatta Muusikko ei ollut arrogantti. Päinvastoin: monien mielestä hän oli mukava ja hänen seurassaan oli hauskaa. Hänellä oli paljon energiaa. Hän tiesi valtavasti musiikista ja tunsi paljon ihmisiä. Hän oli taitava luomaan luottamuksellisen ilmapiirin.

Muusikko kutsui opiskelijoita saunailtoihin ja kosteisiin kotijuhliin. Usein hänen luonaan saattoi jatkaa iltaa sen jälkeen, kun baarit olivat menneet kiinni. Jatkoille lähteminen tuntui monien mielestä luontevalta, ja Muusikon asema kiinnosti nuoria ihmisiä.

Muusikolla oli hieno asunto, jossa oli paljon taidetta. Se oli eri kaliiberia kuin kenelläkään Aliisan kaveriporukasta. Juomat olivat usein valmiina. Juhlissa saatettiin kuunnella musiikkia ja pelata juomapelejä. Usein ne jatkuivat pikkutunneille. Joskus ihmiset jäivät Muusikon luo yöksi.

Aliisa muistaa vieläkin illan, jona hän tapasi Muusikon ensimmäisen kerran. Siitä on nyt muutama vuosi. Muusikko esitteli jatkoilla puhelimestaan videota, joka oli kuvattu aamupalapöydässä. Aliisa tunnisti videolla näkyvän nuoren miehen. Mies oli alasti. Videolla ei näkynyt seksiä, mutta Aliisan mielestä Muusikon puheista saattoi päätellä, että sitä oli ollut.

Mitä useammin Aliisa ja hänen kaverinsa törmäsivät Muusikkoon, sitä enemmän he alkoivat kiinnittää huomiota siihen, että Muusikon puheet liikkuivat hyvin usein seksin ympärillä. Hän kertoili juttuja omasta ja muiden seksielämästä ja kyseli nuorilta miehiltä heidän seksikokemuksistaan.

Ensin Aliisan kaveriporukassa ajateltiin, että tuollainen Muusikko vain on. Hänen seksuaalisviritteisistä jutuistaan ja käytöksestään tuli eräänlainen vitsi, jolle naureskeltiin ja tuhahdeltiin.

Eräänä iltana alkuvuodesta 2024 Aliisa istui iltaa pienellä porukalla opiskelukavereidensa kanssa. He puhuivat jälleen Muusikosta. Yksi Aliisan kaveri alkoi kirjata Iphonen muistioon asioita.

Järjestelmällistä, ei kännikäytöstä.

Nuorten tiedossa, tietääkö vanhemmat?

Kertoo avoimesti / kerskastelee kokemuksillaan ja näyttää ihmisten alastonkuvia.

Jossain vaiheessa iltaa kirjurina toiminut kaveri sanoi, että hänellä oli huonoja kokemuksia Muusikosta. Aliisa tiesi jo, että jotain oli tapahtunut, muttei sitä, miten vakavasta asiasta oli kyse. Kaveri kertoi, että eräänä bileiden jälkeisenä aamuna Muusikko oli ottanut hänen peniksensä suuhunsa kielloista huolimatta. Toisten bileiden jälkeen näin oli käynyt uudelleen.

 

LONG PLAY sai alkuvuodesta 2024 juttuvinkin. Viestin otsikkona oli: ”Potentiaalinen juttu: valta-aseman väärinkäyttö klassisen musiikin alalla.”

Vinkin lähettänyt ihminen on alan opiskelija Sibelius-Akatemiassa. Hän kirjoitti, että suomalainen merkittävässä asemassa toimiva muusikko on pitkään kohdistanut nuoriin miehiin epäasiallista, seksuaalissävytteistä käytöstä. Hän kertoi monen nuoren polven muusikon ihmettelevän, miten henkilö voi jatkaa käytöstään ja saada silti jatkuvasti enemmän töitä ja valtaa.

Muusikko, josta opiskelija kirjoitti, on ollut vuosia kovassa nosteessa klassisen musiikin alalla. Hän on saanut huomiota jo nuoresta saakka, ja myös julkisuudessa hänen työskentelyään on kehuttu vuolaasti. Viime vuosina hän on esiintynyt eri puolilla Suomea julkista rahoitusta saavien orkesterien kanssa maan tärkeimmillä areenoilla.

Juttuvinkin jälkeen Long Play on selvittänyt Muusikon toimintaa ja haastatellut yhtätoista taidealoilla opiskelevaa ja työskentelevää miestä, joilla on omakohtaista kokemusta hänen rajoja ylittävästä käytöksestään. Suurin osa heistä opiskelee musiikkia. Jotkut haastateltavat tuntevat toisensa, mutta eivät kaikki. He ovat selvästi Muusikkoa nuorempia. Osa on ollut tapaamishetkellä alaikäisiä. Tapahtumien aikaan miehet ovat olleet noin parikymppisiä tai alle.

Miehet on haastateltu erikseen, ja jokaisen kertomuksen luotettavuus on varmistettu muun muassa perehtymällä heidän viestinvaihtoonsa. Tapahtumien kaikkia yksityiskohtia ei kerrota tunnistettavuussyistä.

Long Play ei julkaise Muusikon nimeä eikä väitä hänen syyllistyneen rikoksiin.

Kirjoitamme Muusikon toiminnasta, koska asia on yhteiskunnallisesti merkittävä. Muusikko käyttää nuoriin taiteilijoihin valtaa: hän tarjoaa uransa alkuvaiheessa oleville ihmisille tärkeitä työmahdollisuuksia eri paikoissa.

Hän on myös johtavassa asemassa vapaalla kentällä toimivassa organisaatiossa, joka järjestää suosittuja esityksiä ja on saanut vuosien varrella runsaasti julkista rahoitusta ja apurahoja. Organisaation esityksissä esiintyy paljon nuoria opiskelijoita, joista monilla ei ole juurikaan ammattilaiskokemusta. Heille Muusikon tarjoamat keikat ovat erityisen kovaa valuuttaa.

Haastatteluista piirtyy selkeä kaava: Muusikko hakeutuu uransa alussa olevien nuorten miesten seuraan. Usein kyse on yhteisistä musiikkiprojekteista. Jossain vaiheessa, tyypillisesti työsidonnaisissa juhlissa, tapaamisissa tai vapaa-ajalla, Muusikko on haastateltavien mukaan alkanut esimerkiksi kosketella ilman lupaa, udella seksielämästä tai levitellä heidän intiimiasioitaan muille. Hän on lähettänyt myös runsaasti härskejä viestejä.

Haastateltavista kahdeksan kertoo kokeneensa itse fyysistä rajojen ylittämistä. Muusikko on muun muassa hivellyt reisiä ja kehoa, työntänyt kättä housuihin ja kourinut sukuelimestä.

”Yksi sellainen tosi yleinen tapa on, että jos me vaikka istumme vierekkäin kahvilassa ja sisään kävelee joku söpö mies, niin sitten hän laittaa käden tosi lähelle nivustani”, haastateltava Jaakko kertoo.