Pitkät - LP 34   22.11.2015

Täältä tullaan, Florida!

Pitkät - LP 34

Verkostomarkkinointiyritys Zinzinon koulutuksissa luvataan myyjille huimia tuloja ja luksuselämää palmujen alla. Todellisuudessa uuden myyjän on vaikea ansaita työllään edes elantonsa ja vain pyramidin huipulla voi rikastua.

Zinzinon johtohahmot ovat verkostomarkkinoinnin veteraaneja, jotka ovat epäonnistuneet kaikissa aiemmissa viritelmissään. Yritys myy kahvikoneita ja lisäravinteita, joiden mainostetaan suojaavan Alzheimerin taudilta ja muilta vakavilta sairauksilta. Viime vuonna yli kymmenentuhatta suomalaista ryhtyi Zinzinon jälleenmyyjäksi tai asiakkaaksi. Poliisi epäilee yritystä laittomasta pyramidipelistä.

VARKAUTELAISEN HOTELLIN kokoushuoneessa on huono ilma. Vielä huonompi ilma on ikkunan ulkopuolella Päiviönsaaren torilla, jossa rankkasade piiskaa autogrillin kattoa. Mutta Floridassa paistaa aina aurinko, ja siitä saamme nyt kokoushuoneessa kuvallisia todisteita yhden toisensa perään.

”Vuonna 2016 meillä on tällainen koti Floridassa. Tämä on Palazzo de Casa Brera, huoneistomalli Sophia. Vuokraan sisältyy ulkolämpötila, joka on ihan ok”, Saku Valtoaho sanoo ja heijastaa seinälle seuraavan kuvan. Siinä on suuri musta katumaasturi.

”Ensimmäinen Zinzino-autoni tulee olemaan tämä Cadillac Escalade. Ne on himppasen paremmin varusteltuja ja huomattavasti edullisempia kuin Suomessa. Florida on tehty ihmisille, ja Jenkeissä on lupa autoilla. Siellä on jopa välineitä autoiluun.”

Valtoaho on 40-vuotias yrittäjä, joka kaupittelee työkseen Zinzino-nimisen verkostomarkkinointiyrityksen tuotteita: yksittäispakattuja kahvikapseleita, kahvikoneita ja lisäravinteita. Ensi vuonna hän aikoo muuttaa perheineen Floridaan rahoilla, jotka hän sanoo ansainneensa Zinzinolla. Rahaa tulee kuulemma jatkuvasti lisää eikä sen eteen tarvitse edes tehdä juuri mitään, sillä Zinzinon jälleenmyyjäverkosto on järjestetty pyramidin muotoon. Valtoahon alapuolella on viisi porrasta, ja hän saa provisiot kaikista ”alalinjalaistensa” tekemistä kaupoista.

”Parasta tässä on se, että systeemi tekee sinulle ilmaiseksi töitä”, Valtoaho sanoo. ”Rakenna kerran, saa maksua ikuisesti.”

On 3. kesäkuuta 2015. Käynnissä on Zinzinon liiketoimintaesittely ja niin sanottu partner-koulutus. Pieneen kokoushuoneeseen on ahtautunut kymmenkunta jälleenmyyjää, ja he kaikki ovat maksaneet seitsemän euron pääsymaksun. Toisin kuin tavallisissa työpaikoissa Zinzinossa myyjät maksavat itse koulutuksestaan. Ja koulutusta on paljon. Varkaudessa tällaisia kolmen tunnin sessioita järjestetään viikoittain.

Ruotsissa pääkonttoriaan pitävällä Zinzinolla on jälleenmyyntiverkostoja 13 maassa, ja viime vuonna yrityksen liikevaihto oli hieman yli 34 miljoonaa euroa. Voittoa se tuotti 3,5 miljoonaa euroa. Suomessa verkosto on kasvanut voimakkaasti vuodesta 2010 lähtien, ja nykyisin noin 15 prosenttia yrityksen kokonaismyynnistä tulee Suomesta. Viime vuonna yhtiö sai Suomesta 1 701 uutta jälleenmyyjää ja 9 877 uutta asiakasta.

Jälleenmyyjät eivät ole Zinzinon palkkalistoilla vaan tekevät töitä oman yrityksensä – tavallisimmin toiminimen – laskuun. Myyjien Facebook-ryhmän nimilistasta voi päätellä, että jälleenmyyjiksi eli partnereiksi lähteneillä ihmisillä on hyvin erilaiset taustat. Joukossa on muun muassa ravintolatyöntekijöitä, sihteereitä, opettajia, lastenhoitajia, teollisuustyöntekijöitä, kosmetologeja ja muita kauneusalan yrittäjiä, huomattavan paljon lukiolaisia ja opiskelijoita, muutama kunnallispoliitikko ja vartijoita. Onpa ydinporukassa yksi poliisikin, joka käy Zinzinon koulutuksissa julistamassa verkostomarkkinoinnin ilosanomaa.

Varkautelaisessa hotellissa vieressäni istuu keski-ikäinen peruskoulunopettaja, joka on ollut mukana Zinzinossa jo vuosia. Kovinkaan paljon rahaa hän ei ole ehtinyt verkostomarkkinoinnilla ansaita, koska päivätyön ja myyntihommien yhdistäminen ei ole ollut ihan helppoa.

”Jatkossa on tarkoitus panostaa Zinzinoon täysillä”, hän kertoo ja ehdottaa, että hän voisi vielä samana iltana pitää minulle niin sanotun lyhytesitelmän Zinzinosta. Se on ensimmäinen askel uusien myyjien rekrytoimisessa.

Huoneen perällä on myynnissä Zinzinon johtohahmojen kirjoittamia self help -kirjoja, joista Saku Valtoaho suosittelee läsnäolijoille erityisesti yhtiön norjalaisen pääomistajan Ørjan Sælen teosta 90 päivää menestykseen. Erittäin hyödyllisiä ovat kuulemma myös vantaalaisen Zinzino-yrittäjän Manu Rekolan omakustanteet Johtajan käsikirja ja Asenne.

”Asenne pitäisi lukea kouluissa seuraavana kirjana heti aapisen jälkeen”, Valtoaho sanoo.

Liiketoimintaesittelyjen lisäksi Zinzinon jälleenmyyjille järjestetään kerran kuussa Business Planning Session -nimisiä tapaamisia, joissa ”ylälinjalaiset” antavat vinkkejään. Nämä tilaisuudet maksavat 15 euroa. Valtoahon mielestä myyjien on liki välttämätöntä osallistua myös suurempiin – ja huomattavasti kalliimpiin – koulutustilaisuuksiin, niin kutsuttuihin ”eventeihin”, joita järjestetään neljä kertaa vuodessa eri puolilla Suomea.

Eventeissä Zinzinon jälleenmyyjät saavat kuunnella Manu Rekolaa ja muita Zinzinon kovimpia myyntitykkejä ja hyvällä onnella jopa ihan valtakunnallisia julkkiksia. Viime keväänä Turun Caribia-hotellissa järjestetyssä eventissä puhui Jari Sarasvuo, ja nyt kokoushuoneen seinälle heijastetaan video, jossa Sarasvuo ylistää Zinzinoa.

”Yksi asia, joka on arvokkainta tässä bisneksessä on tietenkin se käsittämättömän laadukas valmennus, koulutus ja tuki sille henkilökohtaiselle, inhimilliselle ja ammatilliselle kasvulle, jota tämä bisnes antaa – ihan pilahintaan”, Sarasvuo sanoo.

Sarasvuon lisäksi Zinzinon tapahtumissa ovat puhuneet sellaiset asiantuntijat kuin Henri ”Henkka” Hyppönen, Harry ”Hjallis” Harkimo, Juhani ”Tami” Tamminen ja Markku ”Mato” Valtonen.

Saku Valtoahon mukaan kaikkein kovin juttu on kuitenkin niin kutsuttu Leader School, Zinzinon kansainvälinen koulutustapahtuma. Viimeksi se järjestettiin Oslossa, ja siitä reissusta kertoessaan Valtoaholta loppuvat sanat.

”Sieltä saa niin kovan energialatauksen, että sillä menee kuukausia… Kun me tullaan Oslosta ja mennään pitämään BPS Joensuuhun, turha kuvitella, että me pystyttäisiin kertomaan, mitä siellä tapahtui… Niin… Turhaan minä yritän selittää Oslo Leader Schoolia. Ei sitä voi selittää.”

Kirjoittaja