Kyllä täällä joku vastaa

Pitkät - LP 83

Valtio halusi keskittää tietotekniikkansa yhden katon alle. Lopputulos oli katastrofi.

Asiakkaiden mukaan järjestelmät takkuilevat, mutta palveluita ei saa ostaa muualta. Jakautuneessa työyhteisössä osa asiantuntijoista toimii vastoin ammattietiikkaansa. Valtorissa toimii myös turvallisuusverkko, jonka varassa yhteiskunnan kriittiset toiminnot pyörivät. Jos se pätkii tai vuotaa, seuraukset voivat olla vakavia.
 

LOKAKUUN 2019 alussa mediassa levisi huolestuttava uutinen: useiden ammattiliittojen yhteinen neuvottelujärjestö Juko oli julkaissut tiedotteen, jonka mukaan työntekijöiden huono kohtelu valtion it-virastossa Valtorissa vaarantaa valtion turvallisuutta. Keväällä Juko oli myös tehnyt kantelun asiasta eduskunnan oikeusasiamiehelle.

Valtori on toiminut viisi vuotta ja sillä on tärkeä tehtävä: se vastaa valtionhallinnon yhteisistä it-palveluista. Sen suurimpia asiakkaita ovat valtioneuvoston kanslia, oikeushallinto, verohallinto, Puolustusvoimien logistiikkalaitos ja Poliisihallitus. Ne ostavat Valtorilta ohjelmistoja ja laitteita ikään kuin yritykseltä, vaikka ovatkin samaa valtiota kaikki. Valtorin palveluiden päällä pyörivät monet yhteiskunnan toiminnot: niiden ansiosta oikeudenkäyntien videoyhteydet pelittävät, TE-toimisto saa työttömyyskorvaukset maksatukseen ja verovähennykset voi tehdä verkossa.

Tavallisten it-palveluiden lisäksi Valtori vastaa ”korkean varautumisen turvallisuusverkosta”, jota viranomaiset käyttävät vain tietyissä, rajatuissa tehtävissä. Turvallisuusverkko varmistaa, että esimerkiksi poliisi, pelastuslaitos ja hätäkeskus pystyvät auttamaan ihmisiä öin ja päivin, tapahtui sitten tulipalo, sydänkohtaus tai kouluampuminen. Sen ansiosta rajojen vartiointi toimii ja ministeriöiden luottamuksellinen viestintä pysyy poissa hakkereiden ja vieraan vallan vakoojien käsistä.

Tiedotteen lähettänyt etujärjestö Juko edustaa julkisen puolen korkeakoulutettuja, esimerkiksi juuri Valtorissa työskenteleviä asiantuntijoita. Liitto katsoi, että työnjako Valtorissa on niin epäselvää, että se on riski tietoturvallisuudelle. Johtaminen on kehnoa, työntekijöiden uupumista peitellään, ja turvallisuusverkon ja muun Valtorin työtä on yhdistetty lainvastaisesti.

LONG PLAY tutki, mitä Valtorissa tapahtuu. Selvisi, että valtion it-keskuksessa on isoja ristiriitoja ja vastakkainasetteluja, ja jotkut asiantuntijat ovat hyvin huolestuneita. Tulehtuneesta ilmapiiristä kertoi jo sekin, että Jukon tiedotteen jälkeen Valtorin intrassa haukuttiin niitä, jotka olivat tuoneet ongelmia julkisuuteen. Tätä artikkelia varten on haastateltu useita Valtorin työntekijöitä, asiakkaita ja toimintaa läheltä seuraavia asiantuntijoita. Syytökset ovat kovia: Johtajat eivät tiedä, mitä heidän työhönsä kuuluu. Työntekijät nostavat ongelmia esiin, mutta tilanne ei muutu. Asiantuntijat joutuvat tekemään ratkaisuja, jotka sotivat heidän omaatuntoaan ja työetiikkaansa vastaan.

”Turvallisuus huolettaa, tiedon valuminen ulkopuolelle”, sanoo yksi Valtorissa työskentelevä asiantuntija.

Toinen kertoo: ”Alaisille on sanottu, että älä sinä murehdi, onko tämä lain mukaista. Tee niin kuin esimies käskee. Kyllä täällä joku vastaa.”