Kirjoittajakoulu kriitikoille

Hae Suomen Kulttuurirahaston kirjoittajakouluun!

Kirjoittajakoulu kriitikoille järjestetään syksyllä 2020. Kurssin sisällön on suunnitellut Long Play. 

Kurssi keskittyy taiteesta kirjoittamiseen. Se tarjoaa osallistujille mahdollisuuden kokeilla uusia tekemisen tapoja ja tilaisuuden keskittyä tietyn aiheen tai ilmiön seuraamiseen. Lisäksi kurssin tavoitteena on tarjota vertaistukea ja päivittää ajatuksia kritiikistä.

Kurssi sisältää kahdeksan lähiopetuspäivää, ulkomaanmatkan ja kirjoitustehtäviä opetuspäivien ulkopuolella. Osallistujien matkakulut kotipaikkakunnalta lähiopetuspäiviin korvataan.

Kurssille valitut – enintään 15 osallistujaa – saavat 2 500 euron työskentelyapurahan sekä enintään 2 000 euroa opintomatkan toteuttamiseen. Kurssin lopputyönä jokainen osallistuja tekee pitkän taide-esseen jostakin kirjoittajaa kiinnostavasta aiheesta. Tähän liittyy myös kurssin aikana tehtävä opintomatka ulkomaille.

Kurssin vastuuopettajana toimii toimittaja, kirjailija ja kirjoittamisen opettaja Anu Silfverberg. Hänen lisäkseen kurssilla opettaa joukko vierailevia kriitikoita ja taiteen ammattilaisia (ks. ohjelma alla).

Kurssille voivat hakea kaikki taiteesta työkseen kirjoittavat ihmiset, joilla on jo jonkin verran uraa takana ja halu kehittää osaamistaan. Arvostelijan työn ei tarvitse olla kurssille osallistuvan päätoimi, mutta taiteesta kirjoittamisen pitää olla hänellä jatkuvaa.

Kurssin rahoittaa Suomen Kulttuurirahasto taidekriitikko E.J. Vehmaksen nimeä kantavasta nimikkorahastosta, jonka tarkoituksena on tukea taidearvostelijoita (linkki hankkeen sivuille löytyy täältä). Apurahan maksun ehtona on sitoutuminen koko kurssin ajalle, lähipäiviin osallistuminen ja annettujen tehtävien suorittaminen. 

Miten haetaan?

Kurssille haetaan vapaamuotoisella hakemuksella 20.1.–17.2.2020. Hakemuksesta pitää käydä ilmi hakijan työkokemus kriitikkona ja se, miksi hakija haluaa osallistua kurssille (hakemus on pituudeltaan 1–2 liuskaa pdf-muodossa). Niin ikään hakemuksesta pitää käydä ilmi, mihin kohteeseen kurssille osallistuva haluaisi matkustaa ja miksi. Hakemuksen liitteenä lähetetään ansioluettelo ja kolme julkaistua taidekritiikkiä (pdf-muodossa).

Opintomatka liittyy kurssilla tehtävään taide-esseeseen. Essee voi keskittyä esimerkiksi johonkin taiteilijaan, teemaan tai ilmiöön. Jokainen osallistuja valitsee itse sellaisen kohteen, joka on kiinnostava tutkimuskohteen kannalta, ja perustelee valintansa. Matka pitää tehdä syksyllä 11. marraskuuta mennessä, ja sen keston pitää olla vähintään 5 päivää.

Hakemus liitteineen lähetetään sähköpostitse osoitteeseen anu@longplay.fi

Osallistujat valitsee SKR:n ja Long Playn nimeämistä jäsenistä koostuva jury. Kurssille otetuille ilmoitetaan valinnasta 31. maaliskuuta mennessä.

Ohjelma

Kurssi järjestetään pääsääntöisesti Taidekoti Kirpilän tiloissa Töölössä Helsingissä (Pohjoinen Hesperiankatu 7). Muutokset ohjelmaan ovat mahdollisia. Ohjelmaa päivitetään vielä osallistujavalintojen jälkeen.

 

Päivä 1
Kritiikin kriteerit
27.8. klo 9–16
  • Päivän aikana Helsingin Sanomien pitkäaikainen teatterikriitikko, toimittaja Suna Vuori ja toimittaja, musiikkikriitikko Sonja Saarikoski kertovat: Mitä hyvä kritiikki on? Mitä huono? Miten kritiikkiä voisi tehdä toisin? Miten kritiikkiä arvotetaan, mitä siinä on syytä havaita?
  • Kurssilla vierailee myös ruotsalainen kirjallisuuskriitikko ja kääntäjä Rebecka Kärde, joka kuuluu Nobelin kirjallisuuspalkinnon saajan nimeävään komiteaan:

What is the role of literary criticism today? How should we understand its relation to one of its traditional forms – the review – in a changing media landscape? Is it possible or relevant to speak of a general critical task, and if so, how should this task be conceptualized? Drawing on her own work, as well as that of other contemporary critics, Rebecka Kärde discusses these questions, asking what a critical practice today can look like.

 

Päivä 2
Kriitikko kirjoittajana: Essee
10.9. klo 9–16
  • Toimittaja ja kirjailija Anu Silfverberg kertoo kerronnan keinoista, näkökulman rajaamisesta, omien maneerien tunnistamisesta ja minäkertojan paikasta tekstissä. 
  • Miten esseitä tehdään? Kirjailija ja esseisti Tommi Melender luennoi ajattelun prosessista esseen tekemisessä, ja kirjailija ja kirjoittamisen professori Riikka Pelo kertoo kertojan rakentumisesta esseessä. Kirjailija-toimittaja Minna Lindgren kertoo suosittujen radioesseittensä tekemisestä.

 

Päivä 3
Toisin silmin
24.9. klo 9–16
  • Taiteen ammattilaiset eri aloilta kertovat, mitä he haluaisivat kriitikoiden tietävän omasta työstään ja mitä taiteesta kirjoittaessa tulisi ottaa huomioon. Vierailijoiden nimet vahvistetaan myöhemmin.
  • Anu Silfverberg ja Antti Järvi puhuvat henkilöjuttujen tekemisestä ja siitä, mitä annettavaa kritiikin ammattilaisilla on taiteilijahenkilökuville ja muille henkilöjutuille.

 

Päivä 4
Taiteesta kirjoittamisen paikka yhteiskunnassa
8.10. klo 9–16
  • Taiteesta kirjoittamalla vaikuttaminen. Todellisuuden tutkimuskeskuksen työpajassa aiheina ovat esityskirjoittaminen (performance writing), vaihtoehtoiset kirjoittamisen konseptit, taiteen asema vuoden 2020 julkisessa keskustelussa ja kirjoittajan oma agenda journalistina. Kuka pelkää t-sanaa?
  • Miniluennot kaikilta osallistujilta kaikille. Esseen työstämistä keskustelussa.

 

Päivä 5
Tekstiklinikka
22.10. klo 9–16
  • Tekstipaja. Kurssilaisten tekemien haastatteluiden ja kritiikkien työstämistä ohjatusti.

 

Kolmen viikon tauko. Esseeseen liittyvä opintomatka pitää tehdä viimeistään tänä aikana.

 

Päivä 6
Kriitikko kirjoittajana: kritiikki
12.11. klo 9–16
  • Essee-aamupäivä: Mikä on haastavaa tekstissä, mikä ratkaisuksi? Lopputyöesseiden edistämistä ryhmässä.
  • Kolme taiteesta työkseen kirjoittavaa ammattilaista – tutkija, taidekirjoittaja Harri Kalha, elokuvakriitikko, toimittaja Kalle Kinnunen ja kirjallisuuskriitikko, tutkija Mervi Kantokorpi – jakaa oman näkökulmansa kritiikin tekemiseen ja taiteesta kirjoittamiseen: Millaista on merkityksellinen kritiikki? Mitä kriittinen silmä kirjoittamisessa tarkoittaa, ja miten ajattelu pysyy liikkeessä? Millaisia kompromisseja kriitikko joutuu tekemään ja miksi?

 

Päivä 7
Vastaanottopäivä ja seminaari
26.11. klo 9–20
  • Kurssilaiset työstävät versioita teksteistään yhdessä Anu Silfverbergin kanssa vierihoitovastaanotoilla.
  • Lähiopetuspäivän jälkeen järjestetään seminaari: Onko representaatiolla väliä? Suomen Kulttuurirahaston, Long Playn, Baltic Circlen ja Korjaamon seminaarissa ulkomaiset vieraat, taiteilijat, kriitikot ja tutkijat ratkovat isoa kysymystä: mitä väliä on representaatiolla? Seminaarin ohjelma julkaistaan myöhemmin.

 

Päivä 8
Kohti vuotta 2021: Kriitikko työelämässä
10.12. klo 9–16
  • Mitä kritiikiltä ja taidekirjoittamiselta halutaan ja mikä sen tulevaisuus on? Miten kriitikko pysyy kehityksestä kärryillä? Miten markkinoida omaa osaamista? Millä keinoilla kritiikki ja essee voisi tavoittaa uusia yleisöjä? Mitä lehdet haluavat kritiikiltä ja millä tavoin se voi säilyä elinvoimaisena? 
  • Tilaajien pyöreässä pöydässä kurssilaisten vieraina ovat Helsingin Sanomien Antti Majander, Nuoren Voiman Maaria Ylikangas, Taide-lehden Pessi Rautio, Mustekalan Jaakko Uoti, Hufvudstadsbladetin Wilhelm Kvist ja Teatteri-lehden Minna Tawast.
  • Tekijöiden pyöreässä pöydässä kurssilaisten vieraina ovat kriitikot Maria Säkö, Jaani Länsiö, Oskari Onninen ja Timo Valjakka.

 

Lisätietoja: 

Anu Silfverberg, anu@longplay.fi, 044 333 5574
Antti Järvi, antti@longplay.fi, 050 585 7593